Kylkirauta
  • Etusivu
  • Verkkolehden arkisto
    • Artikkelit
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
    • Blogit
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
  • Kylkiraudan vuosikerrat
    • 30- ja 40-luku
    • 50-luku
    • 60-luku
    • 70-luku
    • 80-luku
    • 90-luku
    • 2000-luku
    • 2010-luku
    • 2020-luku
  • Kadettikunta
    • Kadettikunta
    • Kadettikunta somessa
      • Facebook
      • Twitter
      • Youtube
      • Instagram
    • Julkaisut ja tietopankit
      • Kadettikunnan julkaisuja
      • Joukkosi eessä
      • Maailman muutos ja Suomi
      • Suomi kylmässä sodassa
      • Turvallisuuspolitiikan tietopankki
      • Veteraanien perintö
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Haku
  • Menu

Koulun roolista turvallisuuskasvattajana

Minna Karjalainen

Kirpeänä helmikuisena pakkasaamuna kuuluu heleästi korkealta lumipenkan päältä: ”Huomenta ope! Me puolustetaan täällä Suomea!”

Yhteiskunnan kokonaisturvallisuudesta puhuttaessa nousee välillä esiin kysymys koulun roolista. Parhaiten koulu voi vaikuttaa väestön toimintakyvyn ja henkisen kriisinhallintakyvyn peruselementteihin. Kun yhteisvastuullisuus turvallisuuden suhteen oletetaan olevan jokaisen suomalaisen korvien välissä, on aiheellista pohtia millaisen oppimispolun kautta voisimme tuon tietoisuuden ja taidot saavuttaa. Selvää on, ettei vaikuttava turvallisuustietoisuus synny itsestään vaan jäntevän kehittymiskaaren kautta niin tietoisuuden kuin yhteiskunnallisen toimijuuden tasoilla.

Arvot luovat toiminnallemme perustaa. Niiden avulla ilmaistaan millaisia asioita tulee tavoitella niiden itsensä vuoksi. Turvallisuuteen liitetään esimerkiksi yhteiskunnan, suhteiden ja omaan turvallisuuteen liittyviä arvo-osioita. Sopusointu, vakaus ja kansallisesti koettu yhteenkuuluvuuden tunne ovat myös turvallisuusarvon elementtejä. Perinteisesti turvallisuusarvoon on liitetty isänmaallisuus, joka on omaan maahan kohdistuvaa kiintymystä. Kulttuuriperimäämme yhtään himmentämättä perinteisten arvojen rinnalla on syytä kirkastaa muutosvalmiuden ulottuvuutta ja yhteisvastuullisuuden merkitystä. Tärkeintä on kyetä etenemään yhteisesti hyväksyttyjä tavoitteita kohden, jotta toivottu muutos voidaan saavuttaa.

Syksyllä peruskouluissa otetaan käyttöön uudet opetussuunnitelmat. Valtakunnallisen opetussuunnitelman arvopohjassa korostetaan muun muassa yksilön kokemusta osallisuudesta rakentaa yhteisönsä toimintaa ja hyvinvointia. Kotien ja koulujen yhteinen arvopohdinta ja siihen perustuva yhteistyö luovat turvallisuutta ja edistävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Koulut ovat voineet muovata myös omia, kuntakohtaisia arvopainotuksiaan. Kokonaisturvallisuuteen liittyviä sisältöjä voidaan toteuttaa laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa, jotka mahdollistavat parhaiten ilmiöoppimisen ja eri oppiaineiden integraation. Yhteistoiminnallinen oppiminen on erinomainen pedagoginen periaate tämän toteuttamiseen. Tällöin oppilaat ryhmitellään pienryhmiin oppimisen ja sosiaalisen kasvun tehostamiseksi. Yhteistoiminnallisuus toteutuu aidoimmillaan, kun oppilaat kokevat olevansa pienen ryhmänsä toinen toisiinsa sidoksissa olevia jäseniä ja tiedostavat oman panoksensa olevan merkityksellisen koko ryhmän onnistumiselle.

Kun mieleen vaikuttaminen ja mediakriittisyys ovat nousseet yhteiskunnallisesti tärkeään rooliin, eivät pelkästään ilmiöiden tutkiminen ja projektit ole riittäviä hyvän resilienssin tavoittelemiseen. Kouluissa tarvitaan läpäisyperiaatteella toteutettavaa, jatkuvaa turvallisuustietoisuuden läsnäoloa.

Tämä ei kuitenkaan voi jäädä pelkästään opettajien mielenkiinnon ja aktiivisuuden varaan. Tarvitaan laaja ja syvenevä oppimisen kehä, jotta tavoiteltava vaikuttavuus saavutetaan yksilön oman kehittymisen ja yhteiskunnan odotusten toteuttamiseksi. Miten voisimme parhaiten edetä sekä tietoisuuden että toiminnan tasoilla? Koulu ei ole yhteiskunnallisesti oma saarekkeensa vaan hakee aktiivisesti kumppanuuksia oppimisprosessien rikastuttamiseksi ja toimintakulttuurinsa kehittämiseksi.

Olennaista on, että yhteiskunnassa ja yhteiskunnallisilla toimijoilla on yhteinen näkemys ja ymmärrys isosta kuvasta ja niistä valmiuksista sekä toimintavoista, joilla kokonaisturvallisuuden henkeä suomalaiseen yhteiskuntaan kasvatetaan ja kehitetään. Koululla on halua ja valmiuksia yhteisen suomalaisen arvon mukaiseen toimintaan, mutta sen on tiedettävä tehtävänsä, jotta sen merkitys kokonaiskuvan kannalta selkiytyy. Toimiminen saumattomasti ja yhteisvastuullisesti yhdessä muiden toimijoiden kanssa on motivoivaa ja merkityksellistä. Kuka lähtee johtamaan edestä?

Lähteet:
Helkama, Klaus. Suomalaisten arvot. Mikä meille on oikeasti tärkeää? Meedia Zone Ou, Tallinna 2015.
Hellström, Martti & Johnson, Peter & Leppilampi, Asko & Sahlberg, Pasi. Yhdessä oppimaan. Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Dardedze holografija, Riika 2015.
http://www.oph.fi/ops2016/103/0/opetushallitus_on_hyvaksynyt_esi-_perus-_ja_lisaopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_22_12_2014

Kasvatustieteen maisteri Minna Karjalainen on luokanopettaja ja työnohjaaja ja seuraa turvallisuuspolitiikkaa itärajan kupeelta Kuhmosta. Ennen politiikkaan siirtymistä hän toimi eri tasoilla luottamustehtävissä Rajasotilaskotiyhdistys Ry:ssä sekä osallistui aktiivisesti Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kursseille – ”Sydämessä ovat RVL ja varusmieskoulutus”.

Risto Sinkko: Suomi Naton porstuassa

14 joulukuun, 2022/in 2022, Artikkeli, Artikkeli 2022 /by Kari Sainio
Lue lisää
https://kylkirauta.fi/wp-content/uploads/2022/12/Naton-kynnyksella-artikkeli.png 487 843 Kari Sainio https://kylkirauta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kkunta_weblogo-100x100-1.png Kari Sainio2022-12-14 09:27:372022-12-16 21:18:15Risto Sinkko: Suomi Naton porstuassa

Risto Sinkko: Maanpuolustuksella ja Nato-jäsenyydellä on kansalaisten vankka tuki

4 joulukuun, 2022/in 2022, Artikkeli, Artikkeli 2022 /by Kari Sainio
Lue lisää
https://kylkirauta.fi/wp-content/uploads/2022/12/Artikkeli-04122022.png 487 843 Kari Sainio https://kylkirauta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kkunta_weblogo-100x100-1.png Kari Sainio2022-12-04 10:17:382022-12-04 10:44:14Risto Sinkko: Maanpuolustuksella ja Nato-jäsenyydellä on kansalaisten vankka tuki

Risto Sinkko: Ruotsi vaikuttaa kansalaisiinsa kampanjoimalla

16 marraskuun, 2022/in 2022, Artikkeli, Artikkeli 2022 /by Kari Sainio
Lue lisää
https://kylkirauta.fi/wp-content/uploads/2022/11/Om-kriget-kommer-artikkeli-2.png 487 843 Kari Sainio https://kylkirauta.fi/wp-content/uploads/2020/02/kkunta_weblogo-100x100-1.png Kari Sainio2022-11-16 09:18:032022-11-16 09:25:25Risto Sinkko: Ruotsi vaikuttaa kansalaisiinsa kampanjoimalla
Sivu 1 kaikista 45123›»

Yhteystiedot

Palautteet, kommentit ja artikkeliehdotukset
toimitus(at)kylkirauta.fi

Päätoimittaja
Ville Vänskä
ville.vanska(at)kylkirauta.fi
Puhelin:  050 523 1270

Toimitusihteeri
Sabina Krogars
sabina.krogars(at)kylkirauta.fi
Puhelin: 050 470 7291

Postiosoite
Kadettikunta
Eino Leinon katu 12 E 64
00250 HELSINKI

Toimituksen yhteystiedot

Palautteet, kommentit ja artikkeliehdotukset
toimitus(at)kylkirauta.fi

Päätoimittaja
Ville Vänskä
ville.vanska(at)kylkirauta.fi
Puhelin: 050 523 1270

Toimitusihteeri
Sabina Krogars
sabina.krogars(at)kylkirauta.fi
Puhelin: 050 470 7291

TIETOSUOJASELOSTE

Tietosuojaseloste luettavissa tästä linkistä.

Kadettikunnan yhteystiedot

Kadettikunnan toimisto on avoinna tiistaista torstaihin  klo 10.00-14.00.

Pyydämme, että ennen asiointianne toimistossa mainittuina aikoina, varmistatte puhelimitse tai sähköpostilla, että toimistolla on  henkilö paikalla.

Toimisto: kadettikunta(at)kadettikunta.fi
Pääsihteeri: heikki.pohja(at)kadettikunta.fi ja puhelin 040 517 1100
Toimistonhoitaja: sabina.krogars(at)kadettikunta.fi ja puhelin 050 470 7291

Postiosoite
Kadettikunta
Eino Leinon katu 12 E 64
00250 HELSINKI

Tietopankit

Kadettikunnan esittely
Kadettikunnan julkaisut
Joukkosi eessä
Turvallisuuspolitiikan tietopankki – Säkerhetspolitiska databanken
Veteraanien perintö – Arvet efter Veteranerna
Suomi kylmässä sodassa
Maailman muutos ja Suomi 1990-2010
Kadettikunta 100 vuotta

Copyright © 2021, Kadettikunta ry. All Rights Reserved.

Kadettikunta sosiaalisessa mediassa

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
Sarvikuono Design
  • Twitter
  • Dribbble
Scroll to top